Vliegverbod voor rashonden met platte
snuit
Rashonden met een platte snuit hebben een grote kans om
te overlijden in het vliegtuig, zo blijkt uit cijfers
van het United States Department of Transportation. In
een brief aan vliegmaatschappijen KLM en Transavia en
aan staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu
pleitte de Sophia-Vereeniging voor een vliegverbod voor
deze dieren, die door hun extreme uiterlijk lijden onder
ernstige ademhalingsproblemen. Een aantal grote
Amerikaanse vliegmaatschappijen hanteert al een
dergelijk vliegverbod, onder andere voor pekinezen,
bulldogs en mopshonden.
Vliegverbod
Vliegmaatschappij Cathay Pacific Airlines maakte deze
zomer bekend om vanaf 18 juli 2011 het vervoer van
honden en katten met een platte snuit in haar toestellen
te verbieden. Het gaat dan onder andere om de Cavalier
King Charles spaniël, de Engelse, Franse en Amerikaanse
bulldog, de Boston terriër en de Perzische kat. Daarmee
volgt Cathay Pacific Airlines grote vliegmaatschappijen
als American Airlines, Continental Airlines, Delta
Airlines, Singapore Airlines en United Airlines. Ook
deze maatschappijen hebben strenge beperkingen opgelegd
aan het vervoer van rashonden en -katten met een platte
snuit, of hebben het vervoer van deze dieren zelfs
helemaal verboden.
Sterfgevallen
De directe aanleiding voor deze maatregelen is het
onevenredig hoge aantal sterfgevallen onder rashonden
met een platte snuit. Uit gegevens van het United States
Department of Transportation blijkt dat van 2005 tot
2010 maar liefst 122 honden overleden tijdens een vlucht
met Amerikaanse vliegmaatschappijen. Ongeveer de helft
van deze dieren bleek tot een ras te behoren dat als
gevolg van een platte snuit ernstige
ademhalingsproblemen kent. Bovendien kunnen de dieren
hun lichaam moeilijk afkoelen omdat ze nauwelijks kunnen
hijgen. Daardoor sterven zij door oververhitting.
Brief aan KLM en Transavia
De gezondheidsproblemen die de doorgefokte hondenrassen
in de Verenigde Staten kennen, zijn identiek aan die in
Nederland en de rest van Europa. Daarom stuurde de
Sophia-Vereeniging in augustus een brief aan KLM en
Transavia, met het verzoek om net als de belangrijkste
Amerikaanse vliegmaatschappijen het vervoer van
rashonden met gezondheidsproblemen aan banden te leggen.
Staatssecretaris Joop Atsma werd verzocht inzage te
geven in de sterftecijfers van rashonden en -katten op
Nederlandse vluchten.
Reactie
Ondanks dat het onderwerp veelvuldig ter sprake kwam in
diverse kranten, televisie- en radioprogramma’s, hebben
Transavia en staatssecretaris Atsma tot op heden niet
gereageerd op het verzoek van de Sophia-Vereeniging. KLM
liet per brief weten dat men zich bewust is van de
gezondheidsrisico’s bij het vervoeren van honden en
katten met een platte snuit. Toch is de
vliegmaatschappij niet voornemens om op korte termijn
een vervoersverbod in te stellen, “omdat KLM per geval,
en in overleg met de eigenaar van de hond of kat,
bepaalt welke de veiligste manier van vervoer is”.
Verantwoordelijkheid
Eind 2009 lanceerde de Sophia-Vereeniging een campagne
om een einde te maken aan het fokken op extreme
uiterlijke kenmerken, ten koste van de gezondheid van rashonden.
Inmiddels heeft staatssecretaris Bleker van Economische
Zaken, Landbouw en Innovatie de problemen erkend,
evenals een groot deel van de Tweede Kamer. De
Sophia-Vereeniging dringt aan op maatregelen en hoopt
dat ook de vliegmaatschappijen hun verantwoordelijkheid
nemen op het gebied van dierenwelzijn. Een verbod op het
vervoeren van honden met een platte snuit is daarbij een
belangrijke stap.
 |
|